Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 7501001112000 | BİYOKİMYA | Zorunlu | 1 | 1 | 2 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı öğrencilerin; vücudun homeostatik dengesinin sürdürülmesinde önemli olan moleküler, biyokimyasal ve hücresel mekanizmaları kavramalarını, karbonhidrat, lipid ve amino asid metabolizmalarının temel özelliklerini, hastalık durumlarında bu metabolik yollarda oluşan patolojik sapmaların çeşitli vücut sıvılarının biyokimyasal bileşenlerine nasıl yansıdığını klinikte en sık başvurulan laboratuvar testlerinden örnekler aracılığı ile anlamalarını, klinik biyokimya testleri için başta kan olmak üzere diğer biyolojik sıvıların alımı konusunda bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Associate Professor Dr. Yasemin Akçay |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Venöz kan ve diğer kan alma tekniklerinin, bu işlemlerde kullanılan farklı özelliklere sahip tüp, iğne ve diğer malzemenin özelliklerinin bilinerek, hastadan kan alırken doğru malzemeyi seçebilme | 2 | İdrarın biyokimyasal bileşimini ve rutin idrar tetkikinin yapılışını, idrarın bileşenlerindeki patolojik değişimlerin klinik anlamını yüzeysel olarak değerlendirebilme | 3 | Kanın sıvı ve hücresel elemanlarını tanıma, kan sayımı (hemogram) tekniklerini, normal hemogram değerlerini ve hemogramdaki patolojik değişimlerin klinik anlamını yüzeysel olarak değerlendirebilme | 4 | Diyetteki karbonhidrat, lipid, protein, amino asid vitamin ve minerallerin izlediği metabolik yolların, bu yolların birbirleri ile etkileşimlerinin ve bu metabolik yolakların düzenlenmesinde rol alan faktörleri tanıyabilme, diyabet, hiperlipidemi, fenilketonüri gibi toplumumuzda sık görülen metabolik bozukluklar ve bunların laboratuar tanısı hakkında temel bilgilerin edinilmesi, özellikle fenilketonüri açısından toplumda farkındalık yaratılması | 5 | İnsan vücudundaki enzimlerin, hormonların işlevleri, enzim ve hormon analizlerinin çeşitli hastalıkların tanı ve tedavisinde nasıl kullanıldığının anlaşılması | 6 | Karaciğerin biyokimyasal fonksiyonlarının ve sık kullanılan karaciğer fonksiyon testlerinin neler olduğunun ve klinik anlamlarının kavranması | 7 | Böbrek işlevlerinin biyokimyasal değerlendirmesinde rutin olarak başvurulan laboratuar testlerinin neler olduğunun ve nasıl yorumlandıklarının bilinmesi | 8 | Gebelikte oluşan maternal biyokimyasal değişikliklerin neler olduğunun bilinmesi, hangilerinin fizyolojik, hangilerinin patolojik olabileceği hakkında kabaca fikir sahibi olunması |
|
Öğrenim Türü |
Örgün Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Tıbbi byokimya analizleri için kan ve diğer biyolojik örneklerin alınması ve örnek saklama koşulları. Kan sayımı. Rutin idrar tetkiki. Karbonhidrat, lipid, amino asid metabolizmaları. Plazma proteinleri. Protein dışı azot cisimleri ve böbrek fonksiyon testleri. Karaciğer fonksiyon testleri. Klinik enzimoloji. Tümör belirteçleri. Hormonlar,
elektrolitler, iz elementler, vitaminler ve işlevleri. Gebelik biyokimyası.
|
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Karbonhidratların biyokimyasal yapısı,
kan şekerinin ve karbonhidrat
metabolizmasının hormonal düzenlenmesi
(İnsülin, Glukagon)
| Anlatım Yöntemi
Soru cevap yöntemi
| | 2 | Biyokimyasal örnek türleri (kan, idrar, façes, BOS, vb. vücut sıvıları), alınma ve saklama koşulları, bu sıvılarda yapılan tanısal incelemeler. Kan ve diğer vücut sıvıları bileşimini etkileyen faktörler. | Anlatım Yöntemi
Soru cevap yöntemi
Kan almada kullanılan araç- gerecin ve kullanım şeklinin sınıfta gösterilmesi
| | 3 | Kan sayımı ve klinik önemi. Eritrosit sedimantasyon hızı, pıhtılaşma ile ilgili testler | Anlatım Yöntemi
Soru cevap yöntemi
Kan almada kullanılan araç- gerecin ve kullanım şeklinin sınıfta gösterilmesi
| | 4 | Gebelik Biyokimyası | Anlatım Yöntemi
Soru cevap yöntemi
| | 5 | Lipidlerin biyokimyasal yapısı ve
başlıca lipid metabolizması bozuklukları
| Anlatım Yöntemi
Soru cevap yöntemi
| | 6 | 1. Ara Sınav
| | | 7 | Amino asidler, proteinler ve işlevleri | Anlatım Yöntemi
Soru cevap yöntemi
| | 8 | İdrarın biyokimyasal bileşimi ve rutin idrar tetkiki | Anlatım Yöntemi
Soru cevap yöntemi
| | 9 | Klinik enzimoloji. Kanser Biyokimyası. Tümör belirteçleri | Anlatım Yöntemi
Soru cevap yöntemi
| | 10 | Karaciğerin metabolik işlevleri ve karaciğer fonksiyon testleri
| Anlatım Yöntemi
Soru cevap yöntemi
| | 11 | Hormonların sınıflandırılması, hipofiz ve tiroid hormonları. | Anlatım Yöntemi
Soru cevap yöntemi
| | 12 | Elektrolitler ve izelementler. | Anlatım Yöntemi
Soru cevap yöntemi
| | 13 | 2. Ara Sınav
| | | 14 |
Vitaminler ve işlevleri
| Anlatım Yöntemi
Soru cevap yöntemi
| | 15 | Böbrek üstü bezleri ve cinsiyet hormonları
| Anlatım Yöntemi
Soru cevap yöntemi | | 16 | FİNAL | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Dersi veren öğretim üyelerinin hazırladığı ders sunum çıktıları |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir. |
Değerlendirme | | Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 15 | 2 | 30 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 2 | 10 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 5 | 5 | 4 | | | | | 4 | | | | | ÖÇ2 | 5 | 5 | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | 5 | 5 | | | | | | 4 | | | | | ÖÇ4 | 5 | 5 | | | | 4 | | | | | | | ÖÇ5 | 5 | 5 | | | | | | | | | | | ÖÇ6 | 5 | 5 | | | | | | | | | | | ÖÇ7 | 5 | 5 | | | | | | | | | | | ÖÇ8 | 5 | 5 | 5 | | | 4 | | | | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
 |
|
Ege University, Bornova - İzmir / TURKEY • Phone: +90 232 311 10 10 • e-mail: intrec@mail.ege.edu.tr |