Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | ZTM421 | SİSTEM ANALİZİ VE OPTİMİZASYON | Zorunlu | 4 | 7 | 4 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı öğrencilerin; kıt kaynakların tahsis edilmesi gereken durumlarda en iyi şekilde sistemi tasarlamaya ve işletmeye yönelik karar verme sürecini bilimsel olarak gerçekleştirebilmelerini sağlamaktır. Bu amaç doğrultusunda öğrencinin sorunu tanımlamasını ve formülüze etmesini, matematiksel modeli geliştirmesini ve değerlendirmesini, modelinin gerçeği yansıtıp yansıtmadığını sınamasını, çözümler içinde uygun seçeneğin belirlenmesini, önerilerin raporlanmasını sağlamaktır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Doç. Dr. Arif Behiç TEKİN |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Yöneylem araştırmasının tanımı ve genel özelliklerini kavrayabilme | 2 | Bilimsel yöntemlerle sistem kavramına yaklaşımı kavrayabilme. | 3 | Problemin belirlenmesi ve modelin geliştirilmesi, modelin ve çözümünün sınanmasını kavrayabilme | 4 | Doğrusal Programlama da model kurmayı ve çözümü kavrayabilme | 5 | Ulaştırma sorunlarını kavrayabilme ve sorunları formülüze ederek çözümlüyebilme. | 6 | Proje planlamanın tanımı ve kullanılan yöntemleri (CPM, PERT ve GANT vb.) kavrayarak proje nin tanımlanması, planlanması, uygulanması ve denetlenmesi aşamalarını gerçekleştirebilme |
|
Öğrenim Türü |
Örgün Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Doğrusal Programlama ,Simpleks Yöntemi, Büyük Yöntemi, Taşıma Problemleri, Kuzeybatı Köşe Yöntemi , Vogel Yaklaşımı |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Dersin tanıtımı | | | 2 | Karar verme sürecini tanımlama, Sistem kavramının tanımlanması ve örneklerle açıklanması, sistemin çevresininin ve sınırlarının kararlaştırılması | | | 3 | “Model” kavramını ve sistem modelleme, model tipleri, modellemede temel ilkeler, matematik modellerin yapısı, modellemede veri olanaklarının etkisi | | | 4 | Yöneylem araştırmasının konusu, yaklaşımı ve amacının açıklanması, yöneylem araştırması çalışmasının aşamaları (problemin belirlemesi, modelin kurulması vd.) | | | 5 | Doğrusal programlama uygulamaları ve problem formülasyonu | | | 6 | DP’nin çözümü; Grafik | | | 7 | DP’nin çözümü; Simpleks Yöntem | | | 8 | Arasınav | | | 9 | DP’nin çözümü; Büyük M Yöntemi | | | 10 | Ulaştırma Problemi, modelin tanımlanması, formülasyonu ve çözümü, Başlangıç olurlu çözüm (Kuzeybatı Köşe Yöntemi, En Küçük Maliyet Yöntemi, Vogel Yaklaşımı) | | | 11 | Başlangıç olurlu çözümde iyileştirme; Atlamalı Taş Yöntemi | | | 12 | Ulaştırma modeline dayalı modeller; Aktarma modeli ve Atama modeli | | | 13 | Proje planlama, Ağ Analizi ve PERT tekniği, zaman çizelgelerinin oluşturulması ve kaynak düzeylemesinin oluşturlması | | | 14 | Proje denetimi
| | | 15 | Proje değerlendirilmesi
| | | 16 | Final Sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Öztürk, A., 2009. Yöneylem Araştırması. Ekin Kitabevi.
Jensen, P.A. and J.F. Bard, 2003. Operations Research Models and Methods. John Willey and Sons.
|
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Problem Çözümü | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 5 | | | | 5 | | | 5 | 5 | | 5 | 5 | | | | ÖÇ2 | 5 | | 5 | | 5 | | | | 5 | | 5 | 5 | | | | ÖÇ3 | 5 | | | | 5 | | | | 5 | | 5 | 5 | | | | ÖÇ4 | 5 | 5 | | | 5 | | | | 5 | | 5 | 5 | | | | ÖÇ5 | 5 | 5 | | | 5 | | | | 5 | | 5 | 5 | | | | ÖÇ6 | 5 | 5 | | | 5 | | | | 5 | | 5 | 5 | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
 |
|
Ege University, Bornova - İzmir / TURKEY • Phone: +90 232 311 10 10 • e-mail: intrec@mail.ege.edu.tr |