Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
ZTM428HASAT MAKİNALARI MÜHENDİSLİK ESASLARIZorunlu484
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilerin; hasat işleminin temel işlevini ve hasat süreçlerini anlayabilmesi, kesme kuramını kavrayabilmesini, hasat makinalarını tanımasını, hasat makinalarının genel olarak konstrüktif ve kullanım özelliklerini kavramasını sağlamaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Hamdi BİLGEN, Prof. Dr. Fazilet ALAYUNT, Assoc.Prof. Dr. Harun YALÇIN
Öğrenme Çıktıları
1 Hasadın tanımı, tarihsel gelişimi, Türkiye’de hasat makinalarının durmunu kavrayabilme.
2Hasat kuramını kavrayabilme.
3Hasatta kullanılan biçme makinalarını öğrenme.
4Silaj mekanizasyonunu kavrayabilme.
5Taneli ürün hasat makinalarının konstrüktif ve kullanım özelliklerini kavrayabilme.
6Meyve ve sebze hasadında kullanılan makinaları öğrenme
Öğrenim Türü
Örgün Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Giriş-Sınıflandırma-Hasat Makinalarında Temel İşlevsel Süreçler-Hasat Makinaları Tasarımında Genel İlkeler-Hasat Makinaları Kullanınımda Genel İlkeler-Kaba yem hasat makinaları-Yöntem ve makinalar-Kesme mekaniği ve bitki yapısı -Makaslama kesme kuramı ve düzenleri (Tanburlu, diskli tip ot biçme makinaları)- Serbest kesme kuramı ve düzenleri- Kıyma işlemi-Silaj makinaları-Tırmıklama-Tırmıklama kuramı-Ot tırmıkları (Yıldız çarklı, ağik tanburlu, rotorlu tip)-Balyalama-Sıkıştırma kuramı-Balya makinaları (dikdörtgen, slinidirik)-Taneli ürün hasatı-Yöntem ve makinalar-Biçerdöver -Fonksiyonel işlemler ve kuramla-Temel birimler-Tabla- Harmanlama Birimi-Ayırma Birimi- Temizleme Birimi -Lif Bitkileri hasatı-Pamuk toplama makinaları-Keten/Kenevir Hasat Makinaları-Meyve ve Sebze Hasat Makinaları-Hasat kısıtları (Doğal, ekonomik)-Fonksiyonel işlemler-Hasat (silkeleme, sarsma, yolma)-Toplama- Ayırma
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1-Sınıflandırma -Hasat Makinalarında Temel İşlevsel Süreçler -Hasat Makinaları Tasarımında Genel İlkeler -Hasat Makinaları Kullanınımda Genel İlkeler Tanışma ve genel giriş + Bölüm ve uygulama alanlarının tanıtımı
2-Kaba yem hasat makinaları -Yöntem ve makinalar -Kesme mekaniği ve bitki yapısı Konu anlatımı + Konu ile ilgili slayt ve video gösterimi
3-Makaslama kesme kuramı ve düzenleri (Tanburlu, diskli tip ot biçme makinaları) -Serbest kesme kuramı ve düzenleri -Kıyma işlemi Konu anlatımı + Uygulama (tipleri, özellikleri, organları, kullanımı ve güvenliği)
4-Silaj makinalarıKonu anlatımı + Uygulama (tipleri, özellikleri, organları, kullanımı ve güvenliği)
5-Tırmıklama -Tırmıklama kuramı -Ot tırmıkları (Yıldız çarklı, eğik tanburlu, rotorlu tip) Konu anlatımı + Uygulama (tipleri, özellikleri, organları, kullanımı ve güvenliği)
6-Balyalama -Sıkıştırma kuramı -Balya makinaları (dikdörtgen, silinidirik) Konu anlatımı + Uygulama (tipleri, özellikleri, organları, kullanımı ve güvenliği)
7-Taneli ürün hasatı -Yöntem ve makinalar Konu anlatımı + Uygulama (tipleri, özellikleri, organları, kullanımı ve güvenliği)
8Ara sınav
9-Biçerdöver -Fonksiyonel işlemler ve kuramlarKonu anlatımı + Uygulama (tipleri, özellikleri, organları, kullanımı ve güvenliği)
10-Temel birimler -Tabla -Harmanlama Birimi, -Ayırma Birimi, -Temizleme Birimi Konu anlatımı + Uygulama (tipleri, özellikleri, organları, kullanımı ve güvenliği)
11Teknik İnceleme GezisiKonu ile ilgili Firma Ziyareti
12-Pamuk toplama makinaları -(Keten/Kenevir Hasat Makinaları) Konu anlatımı + Uygulama (tipleri, özellikleri, organları, kullanımı ve güvenliği)
13-Meyve ve Sebze Hasat MakinalarıKonu anlatımı + Uygulama (tipleri, özellikleri, organları, kullanımı ve güvenliği)
14-Fonksiyonel işlemler -Hasat (silkeleme, sarsma, yolma) -Toplama -Ayırma -Meyve –sebze Hasat Makinalarından beklenilen özellikler Konu ilgili makinaların anlatımı ve özelliklerinin incelenip, değerlendirilmesi
15Uygulama SınavıAlet ve makinalar önünde sözlü sınav
16Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Evcim, Ü, 1997. Hasat Makinaları E.Ü.Z.F. Yayınları Ders Notları 4/3 , Bornova-İzmir. Erol, M.A., M.,Dilmaç, 1982, Biçer-döverler TZDK. Mesleki Yayınları Ankara Srivastava, Ajit.K, 2006, Agricultural Mechanization and some methods of study, Saint Joseph Michigan ASABE, USA.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım14228
Uygulama/Pratik14228
Alan Gezisi144
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11515
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11515
Okuma14228
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)122
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15
ÖÇ14   5  44 3    
ÖÇ24   5  43 3    
ÖÇ34   5  44 2    
ÖÇ44   5  44 3    
ÖÇ54   5  34 3    
ÖÇ64   5  34 3    
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ege University, Bornova - İzmir / TURKEY • Phone: +90 232 311 10 10 • e-mail: intrec@mail.ege.edu.tr