 |
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 3301001032019 | TÜRK DİLİ I | Zorunlu | 1 | 1 | 2 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Bu dersin genel amacı; bireylere dinlediklerini ve okuduklarını incelik ve derinlikleriyle kavratmak; Türk dilinin zengin, köklü ve üretken bir dil olduğunu göstermek; dil sevgisi ve bilinci uyandırmak; okuma zevki ve alışkanlığı kazandırmak; Türk toplumunun temel değerlerini benimsetmek; kısaca bireylerin düşünme ve iletişim becerilerini geliştirmektir. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Öğr.Gör. Kamelya Zeynep ÇELEBİ | Öğrenme Çıktıları | 1 | Türk dilinin özelliklerini, işleyiş kurallarını sezip örneklerle açıklayabilmek; | 2 | Dilin işlevini, boyutlarını, dil-düşünce-kültür-toplum ilişkisini ifade edebilmek; | 3 | Konuşma dili ve yazı dili kavramları arasındaki farkı ayırt etmek; | 4 | Okuduğu, dinlediği bir metni ya da izlediği bir programı doğru çözümleyebilmek; | 5 | Duygularını, düşüncelerini, tasarladıklarını, izlenimlerini, gözlemlerini söz ve yazıyla doğru ve etkili bir şekilde anlatabilmek; | 6 | Türkçe’nin tarihî geçmişini ve yeryüzündeki diller arasındaki yerini saptamak; | 7 | Türkçe sesbilgisi kurallarını anlatabilmek; | 8 | Biçimbirimle ilgili temel kavramları uygulayabilmek; | 9 | Cümle ve anlam bilgisi ile ilgili kavramları açıklayabilmek; | 10 | Dil kullanımındaki yanlışları kavrayıp örnek metinler üzerinde gösterebilmek; | 11 | Bilimsel, sorgulayıcı, yorumlayıcı, yaratıcı ve yapıcı bir düşünce alışkanlığını geliştirebilmek; | 12 | Değerlerine sahip çıkan ve hoşgörülü; sorunlara çözüm önerileri getirebilen; bu konulardaki düşüncelerini sözlü ve yazılı olarak doğru ifade edebilen bireyler geliştirebilmek; |
| Öğrenim Türü | Örgün Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Temel Kavramlar: Dilin tanımı.
Dil ve iletişim.
Dil, düşünce, konuşma, yazma edebiyat ve kültür ilişkisi.
Dilin türleri. Yeryüzündeki diller.
Türkçe’nin dünya dilleri arasındaki yeri.
Türk yazı dilinin tarihî gelişimi.
Türkçe’nin bugünkü durumu ve yayılma alanları.
Türkçe’nin ses, hece, kelime, cümle ve anlam bilgisi. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Üniversitelerde Türk Dili dersinin okutulmasının amacı ve dersle ilgili temel kavramlar hakkında bilgi verilmesi. Dersin içeriği, önemi, çalışma teknikleri, kural ve gereklerinin açıklanması. | Tanışma
Sözlü anlatım
Soru-Cevap
| | 2 | Dilin tanımının yapılması, dilin özellikleri ve doğuşu hakkında bilgi verilmesi. | Sözlü anlatım
Açıklama
| | 3 | Dil-düşünce-millet-edebiyat-kültür ilişkisinin açıklanması. | Sözlü anlatım
Açıklama
Soru-Cevap
| | 4 | Dilin Türlerinin kavratılması. (Kültür dili, konuşma dili, yazı dili, ana dili, yaşayan dil, doğal dil, yapay dil, ağız, lehçe.) | Sözlü anlatım
Açıklama
Soru-Cevap
| | 5 | Dil ve kültür, kültürü oluşturan unsurlar, kültürün özellikleri, kültür ve medeniyet, ve kültür çeşitlerinin ortaya konması. | Sözlü anlatım
Açıklama
Soru-Cevap
| | 6 | Yeryüzündeki dillerin tanıtılması, dillerin sınıflandırılması, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerinin araştırılarak öğrenilmesi. | Sözlü anlatım
Açıklama
Soru-Cevap
| | 7 | Türk Dilinin tarihî dönemleri, Eski Türkçe ve Orta Türkçe dönemlerinin anlaşılması. | Sözlü anlatım
Açıklama
Soru-Cevap
| | 8 | Arasınav | Yazılı Sınav | | 9 | Dilbilgisinin bölümlerinin açıklanması. Türkçe’deki sesler ve sınıflandırılması. | Sözlü anlatım
Açıklama
Soru-Cevap
| | 10 | Türk Dilinin tarihî dönemleri, Modern Türkçe Döneminin kavratılması. Türklerin kullandıkları alfabelerin tanıtılması. | Sözlü anlatım
Açıklama
Soru-Cevap
| | 11 | Sesler, hece, ses değişmeleri ve ses uyumları hakkında bilgi verilmesi. | Sözlü anlatım
Açıklama
Soru-Cevap
| | 12 | Türkçe’nin biçimbirim özellikleri. Sözcükler, kök, gövde, taban, ekler ve eklerin sınıflandırılması. | Sözlü anlatım
Açıklama
Soru-Cevap
| | 13 | Sözcük türleri hakkında bilgi verilmesi. (Ad, sıfat, zamir, fiil, bağlaç, ünlem, edat) | Sözlü anlatım
Açıklama
Soru-Cevap
| | 14 | Türkçe’nin sözdizimi özelliklerinin açıklanması; cümlenin öğeleri, cümle türleri ve çözümlemeleri ile ilgili uygulamalar yapılması. | Sözlü anlatım
Açıklama
Soru-Cevap
| | 15 | Türkçe’nin anlambilim özelliklerinin açıklanması. (Temel anlam, yan anlam, mecaz anlam, eşanlamlılık, karşıt anlamlılık, eşseslilik; anlam olayları: anlam daralması, anlam genişlemesi, anlam kayması, anlam kötüleşmesi, anlam iyileşmesi.) | Sözlü anlatım
Açıklama
Soru-Cevap
| | 16 | Final Sınavı | Yazılı Sınav
| |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Ders Kitapları:
1. Ergin, Muharrem. Türk Dil Bilgisi. İstanbul: Bayrak Yay., 2006.
2. Korkmaz, Zeynep; vd. Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri. Ankara: Ekin Yay., 2005.
Yardımcı Kitaplar:
1. Aksan, Doğan. Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim: I, II, III. Ankara: TDK Yayınları 2009.
2. Aksan, Doğan. Türkiye Türkçesinin Dünü, Bugünü, Yarını. Ankara: Bilgi Yayınları, 2005.
3. Aksoy, Ömer Asım. Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü : I-II. Ankara: TDK Yayınları 2010.
4. İmlâ Kılavuzu. Ankara: TDK Yayınları, 2009.
5. Türkçe Sözlük. Ankara: TDK Yayınları, 2009. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 2 | 2 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 2 | | | | | | | | | | ÖÇ2 | | | | | | 4 | | | | | ÖÇ3 | | | | | | 2 | | 4 | | | ÖÇ4 | 1 | | | | | | | 1 | | | ÖÇ5 | | | | | | 3 | 1 | 3 | | | ÖÇ6 | 1 | | | | | | 1 | | | | ÖÇ7 | 1 | | | | | | | | | | ÖÇ8 | 1 | | | | | | | | | | ÖÇ9 | 1 | | | | | 1 | | | | | ÖÇ10 | | | | | | 4 | | 4 | | | ÖÇ11 | | | | | | 5 | 5 | 5 | | | ÖÇ12 | | | | | | 4 | 5 | 5 | | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
 |
|
Ege University, Bornova - İzmir / TURKEY • Phone: +90 232 311 10 10 • e-mail: intrec@mail.ege.edu.tr |
|
|