Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
10720102T11154OSMANLICA GRAMER-IISeçmeli126
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Türkçedeki Arapça ve Farsça alıntıların imla özellikleri ve bu alıntıların türetme sistemleri hakkında bilgiler verilir ve bu hazırlığa uygun olarak, I. yarıyılda başlatılmış sözlük ve söz dizimi incelemeleri sürdürülür. Bu arada son dönem metinlerinin yanı sıra, 18. ve 19. yüzyıl metinleri de incelenir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Özkan ÖZTEKTEN
Öğrenme Çıktıları
1Osmanlı Türkçesindeki alıntı sözlerin imla özelliklerini kavrayabilme.
2Türkçeye alıntılanmış Arapça kelime ve şekillerin özelliklerini kavrayabilme.
3Arapça kelimelerin türetme şekillerini kavrayabilme.
4Arapça tamlamaların özelliklerini kavrayabilme.
5Farsça tamlamaların özelliklerini kavrayabilme.
6Farsça kelimelerin türetme biçimlerini açıklayabilme.
Öğrenim Türü
Örgün Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Türkçedeki Arapça ve Farsça alıntılar, Arapça ve Farsça kelimelerin yapı özellikleri, Osmanlı Türkçesi metinlerini okuma ve anlamlandırma
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dersin tanıtımı: Kapsamı, önemi ve kurallarTanışma ve ders içeriğinin incelenmesi
2Arapça kelime ve şekiller
3Arapçadaki asli ve zaid harfler
4Arapça kelimelerin çeşitleri
5Sülasi Mücerred Masdarlar, rübai Mücerred Masdarlar
618. ve 19. yüzyıl Arap harfli Türkçe metin okuma Okuma çalışması
7Mezidünfih Masdar ve çeşitleri
8Ara sınav
9Arapça kelimelerde cinsiyet, çokluk
1018. yüzyıl Arap harfli Türkçe metin okumaOkuma çalışması
11Arapçada tamlama
12Farsça kelime ve şekiller
13Farsçada tamlama
14Farsçada isim türetme biçimleri
15Farsçada işlevlerine göre edatlar Okuma ve yazma çalışması
16Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ders Kitabı: Timurtaş, F. (1991). Osmanlı Türkçesine Giriş, İstanbul: İÜ. Edebiyat Fak. Yay. Timurtaş, F. (2005). Osmanlı Türkçesi Metinleri, İstanbul: İÜ. Edebiyat Fak. Yay. Yardımcı Kitaplar: Ergin, Muharrem (2000). Osmanlıca Dersleri, İstanbul: Boğaziçi Yay. Develi, Hayati. (2008). Osmanlı Türkçesi Klavuzu 1, İstanbul: Kesit Yay. Develi, Hayati. (2008). Osmanlı Türkçesi Klavuzu 2, İstanbul: Kesit Yay.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav11,51,5
Final Sınavı11,51,5
Derse Katılım14342
Rapor Hazırlama144
Rapor Sunma122
Bireysel Çalışma10440
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma5525
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11010
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11212
Okuma14342
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180,0
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29
ÖÇ1 5  5 5                      
ÖÇ2 5  5 5                      
ÖÇ3 5  5 5                      
ÖÇ4 5  5 5                      
ÖÇ5 5  5 5                      
ÖÇ6 5  5 5                      
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ege University, Bornova - İzmir / TURKEY • Phone: +90 232 311 10 10 • e-mail: intrec@mail.ege.edu.tr