Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
714002082009AKHAEMENİD SANATISeçmeli245
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, İ.Ö. 546-330 yılları arasında tüm Anadolu’yu egemenliği altına almış olan Perslerin tarihini, mimarisini, yönetim şeklini, ordu düzenini ve günümüze kadar korunmuş olan eserlerini incelemek ve dış kültürleri nasıl etkilendiği ve onları nasıl etkilediği tartışmaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Assoc. Prof. Dr. Gürcan POLAT
Öğrenme Çıktıları
1 Akhaemenid kuruluşu ve tarihini değerlendirebilme
2 Akhaemenid yönetim düzenini tartışabilme.
3 Akhaemenid ordu düzenini tartışabilme
4 Akhaemenid saray ve askeri mimarisini değerlendirebilme.
5 Akhaemenid imparatorluğunda din ve ölü gömme geleneklerini irdeleyebilme
6 Akhaemenid sanat eserlerini belirleyebilme
7 Akhaemenid sanatının Yunan sanatına, Yunan sanatının Akhaemenid sanatına etkisini tartışabilme.
Öğrenim Türü
Örgün Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
İ.Ö. 550 yılında kurulan ve kısa zamanda büyüyerek tüm Anadolu’yu da içerisine alan büyük boyutlu bir coğrafyaya hakim olan Akhaemenid İmparatorluğunun tarihi, yönetim şekli, ordu düzeni, mimarisi, din ve ölü gömme gelenekleri tartışılacak. Akhaemenid İmparatorluğunun hakim olduğu topraklar üzerinde, özellikle Batı Anadolu’da, günümüze kadar koruna gelen eserleri incelenecek ve bunların hangi etkiler altında üretildikleri tartışılacaktır. .
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dersin tanıtımı: Kapsamı, önemi ve kaynakçalarTanışma ve ders içeriğinin incelenmesi
2Akhaemenid İmparatorluğunun kuruluşunu hazırlayan nedenler ve kuruluşuBriant, (sf. 12-17)
3Akhaemenid İmparatorluğunun yönetici listesi ve dönemsel coğrafi sınırları Briant, (sf. 12-17)
4Akhaemenid İmparatorluğunun yönetim düzeni ve anlayışı Wiesehöfer (sf. 56-65)
5Akhaemenid İmpatorluğunun ordu ve savunma sistemleri Sekunda, Persian Army
6Akhemenid imparatorluğundaki posta sistemi ve kral yoluBelgesel Film
7Akhaemenid İmparatorluğunda dinWiesehöfer, (sf. 94-101), Razmjou (sf.150-180)
8Ara sınav
9Akhaemenid İmparatorluğunda krali mezarlar ve ölü gömme gelenekleriRazmjou (sf.150-180)
10Akhaemenid İmparatorluğunda heykeltıraşlıkRoaf, Sculptures
11Akhaemid İmparatorluğunda yazı Stolper (sf. 18-25)
12Akhaemenid İmparatorluğunda ele geçen küçük buluntular Curtis, (sf. 132-149)
13Yunan Kent devletleri ile Akhaemenid İmparatorluğu ilişkileriVilling (sf. 239-249)
14Batı Anadolu’da ele geçen Akhaemenid etkili eserlerÖzgen- Öztürk, Lydian Treasure
15Akhaemenid – Hellen ilişkisinin ikonografik ve işçilik açısından sanata yansıması
16Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ders Kitabı: Briant, P., History of the Persian Empire, Forgotten Empire, The World of Ancient Persia, Eds. J. Curtis and N. Tallis, 2006, 12-17 Stolper, M.W., Achaemenid Languages and Inscriptions, Forgotten Empire, The World of Ancient Persia, Eds. J. Curtis and N. Tallis, 2006, 18-25. Curtis, J., The Palace, Forgotten Empire, The World of Ancient Persia, Eds. J. Curtis and N. Tallis, 2006, 50-103 Razmjou, S., Religion and Burial Customs, Forgotten Empire, The World of Ancient Persia, Eds. J. Curtis and N. Tallis, 2006, 150-180. Curtis, J., The Archaeology of the Achaemenid Period, Forgotten Empire, The World of Ancient Persia, Eds. J. Curtis and N. Tallis, 2006, 30-49 Tallis, N., Transport and Warfare, Forgotten Empire, The World of Ancient Persia, Eds. J. Curtis and N. Tallis, 2006, 210-235 Wiesehöfer, J., Ancient Persia, 1996 Villing, A., Persia and Greece, Forgotten Empire, The World of Ancient Persia, Eds. J. Curtis and N. Tallis, 2006, 236-249. Curtis, J., Jewellery and Personal Ornaments, Forgotten Empire, The World of Ancient Persia, Eds. J. Curtis and N. Tallis, 2006, 132-149. Özgen, İ. – Öztürk, J., Herigate Recovered: The Lydian Treasure, 1996. Roaf, M.D., Sculptures and Sculptors At Persepolis, Iran 21, 1983. Sekunda, N., Persian Army BC,1992. Polat, G., Yardımcı Kitaplar:
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
TOPLAM0
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım13339
Tartışma133
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma12224
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma12121
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma12020
Okuma13339
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)150
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10
ÖÇ12   4  4 2
ÖÇ2313 4  4 2
ÖÇ3313 4  4 2
ÖÇ431  4  4 3
ÖÇ5523 2  4 3
ÖÇ65 322  4 4
ÖÇ75  23  5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ege University, Bornova - İzmir / TURKEY • Phone: +90 232 311 10 10 • e-mail: intrec@mail.ege.edu.tr