Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
402002102006TOHUMLU BİTKİLERZorunlu245
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin amacı Genel Taksonominin Prensipleri, Taksonomik Kategoriler (Tür, Türüstü, Türaltı), İsimlendirme Kuralları, Botanik İsimler (Tür epitetleri ve anlamları), Bitkilerin Sınıflandırılma Sistemleri, Spermatophyta (Tohumlu Bitkiler)’in Genel özellikleri, İlk Kara Bitkileri ve Evrimleri, Gymnospermae (Açık Tohumlular) Genel özellikleri, Sınıflandırılması ve önemli sınıf, takım familyaları ve bunlara ait yurdumuzdaki bitkiler, Angiospermae (Kapalı Tohumlular) Genel Özellikleri, Angiospermae’nin Ataları konusundaki Teoriler, Köken Yeri ve Zamanı, Sınıflandırılması ve önemli sınıf, takım familyaları ve bunlara ait yurdumuzdaki bitkiler hakkında bilgiler vermek ve tanıtmaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Aykut GÜVENSEN, Doç. Dr. Serdar Gökhan Şenol, Doç. Dr. Hasan Yıldırım
Öğrenme Çıktıları
1Taksonomik kategoriler ve isimlendirme kurallarını öğrenebilme
2İlk insandan günümüze sınıflandırma sistemlerini karşılaştırabilme
3Spermatophyta(Tohumlu Bitkiler),Genel özellikleri, İlk Kara Bitkileri ve Evrimleri, Sınıflandırılması hakkında bilgi edinebilme
Öğrenim Türü
Örgün Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Genel taksonominin prensipleri, Botanik isimler, Bitkileri sınıflandırma sistemleri, Spermatophyta;, Gymnospermae, angiospermae özellikleri, sınıflandırılmaları önemli taksonomik grupları(Sınıf,Takım, Aile, Cins ve türler)
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Tohumlu dersine giriş ve canlılar aleminde bitkilerin yeri ve önemiTohumlu Bitkiler de temel sistematik gurupların tanıtımı, filogenetik ilişkiler ve sistematiğin prensipleri
2Genel Taksonominin Prensipleri -Taksonomik Kategoriler(Tür,Türüstü,Türaltı) -İsimlendirme Kuralları Archeopteris, Cycadophyta, Gınkgophyta canlı örnekler üzerinde morfolojik özelliklerinin tanıtımı
3-Botanik İsimler(Tür epitetleri ve anlamları) -Bitki Tayini -Herbaryum Teknikleri Gymnospermae 1: Cupressaceae, Pinaceae familyası üyeleri ve familya özelliklerinin örnekler ile tanıtımı
4Bitkilerin Sınıflandırılma Sistemleri -Yapay Sisitemler,Mekanik Sistemler, Doğal Sistemler, Filogenetik Sistemler -Çağdaş Sistemler Gymnospermae 2: Pinaceae, Taxaceae, Ephedraceae familyası üyeleri ve familya özelliklerinin örnekler ile tanıtımı, Angiospermae geçiş
5Spermatophyta(Tohumlu Bitkiler) -Genel özellikleri, İlk Kara Bitkileri ve Evrimleri -Gymnospermae(Açık Tohumlular) Genel özellikleri Yurdumuz Angiospermae familya teşhis anahtarının tanıtımı, Amenthum (kedicik) (Quercus sp., Populus sp.) çiçek durumunun tanıtımı. Ranunculaceae familyasına ait bir örnek üzerinde morfolojik incelemeler ve familya teşhisi
6 -Gymospermae’nin Sınıflandırılması -Cycadopsida özellikleri ve sınıflandırılması -Pteridospermales(-aceae) özellikleri ve önemli taksonları -Cycadales(-aceae) özellikleri ve önemli taksonları -Bennettitales(-aceae) özelikleri ve önemli taksonları Brassicaceae familyasına ait bir örnek üzerinde morfolojik incelemeler ve familya teşhisi
7-Coniferopsida özellikleri ve sınıflandırılması -Cordaitales(-aceae) özellikleri ve önemli taksonları -Ginkgoales (-aceae) önemli özellikleri ve taksonları -Coniferales(Pinaceae ) önemli Özelikleri ve taksonları Lamiaceae familyasına ait bir örnek üzerinde morfolojik incelemeler ve familya teşhisi.
8ARASINAV
9 -Cupressaceae özellikleri ve önemli taksonları -Gnetopsida özellikleri ve sınıflandırılması -Ephedrales(-aceae) özellikleri ve önemli taksonları -Welwitschiales(-aceae) özellikleri ve önemli taksonları -Gnatales(-aceae) özellikleri ve önemli taksonları Fabaceae familyasına ait bir örnek üzerinde morfolojik incelemeler ve familya teşhisi
10 -Angiospermae(Kapalı Tohumlular) Genel Özellikleri -Angiospermae’nin Ataları konusundaki Teoriler, Köken Yeri ve Zamanı -Angiospermae’lerin Sınıflandırılması -Magnoliopsida özellikleri ve sınıflandırılması Apiaceae familyasına ait bir örnek üzerinde morfolojik incelemeler ve familya teşhisi.
11 -Magnoliidae’nin önemli ordo ve familyalarının özelikleri ve önemli taksonları (Magnoliaceae,Lauraceae,Piperaceae,Nymphaeaceae,Ranunculaceae,Papaveraceae) -Hamamelidae’nin önemli ordo ve familyalarının özelikleri ve önemli taksonları (Platanaceae,Hamamelidaceae,Moraceae, Juglandaceae,Fagaceae,Casuarinaceae) Boraginaceae familyasına ait bir örnek üzerinde morfolojik incelemeler ve familya teşhisi, Geraniaceae familyasına ait bir örnek üzerinde familya teşhisi.
12 -Caryophyllidae’nin önemli ordo ve familyalarının özelikleri ve önemli taksonları (Cactaceae,Chenopodiaceae,Caryophyllaceae) -Dilleniidae’nin önemli ordo ve familyalarının özelikleri ve önemli taksonları (Malvaceae,Cucurbitaceae,Salicaceae, Brassicaceae, Ericaceae) Caryophyllaceae familyasına ait bir örnek üzerinde morfolojik incelemeler ve familya teşhisi, Irıdaceae familyasına ait bir örnek üzerinde familya teşhisi ve yurdumuz monokotil familya teşhis anahtarının tanıtımı
13 -Rosidae’nin önemli ordo ve familyalarının özelikleri ve önemli taksonları (Crassulaceae,Rosaceae,Mimosaceae,Caesalpinaceae,Fabaceae,Euphorbiaceae, Aceraceae, Geraniaceae, Apiaceae) Liliaceae familyasına ait bir örnek üzerinde morfolojik incelemeler ve familya teşhisi
14 -Asteridae’nin önemli ordo ve familyalarının özelikleri ve önemli taksonları (Apocynaceae,Solanaceae,Boraginaceae, Lamiaceae,Oleaceae,Scrophulariaceae, Orobanchaceae,Campanulaceae,Asteraceae) Poaceae familyasına ait bir örnek üzerinde morfolojik incelemeler ve familya teşhisi.
15 -Liliopsida özellikleri ve sınıflandırılması, -Önemli ordo ve familyaların özellikleri ile önemli taksonları (Potamogetonaceae,Arecaceae,Araceae, Lemnaceae,Cyperaceae,Typhaceae, Liliaceae, Orchidaceae) Sınav
16Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
DERS KİTABI: Ö.Seçmen, Y. Gemici, G.Görk, L. Bekat, E. Leblebici. “Tohumlu Bitkiler Sistematiği”. Ege Üniv. Basımevi, Bornova, İzmir, 2008. YARDIMCI KİTAPLAR: V.H.Heywood . “Flowering Plants of the World”. Oxford Univ. Press 1979 N. Zeybek. Farmasötik Botanik, Ege Univ. Basımevi, Bornova,İzmir, 1985
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav180
Laboratuvar Sınavı120
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım14228
Laboratuvar14228
Alan Çalışması7321
Rapor Hazırlama133
Rapor Sunma414
Bireysel Çalışma5210
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11212
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11212
Okuma10220
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)138
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14
ÖÇ15             
ÖÇ255 5     5 455
ÖÇ355 5     5 455
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ege University, Bornova - İzmir / TURKEY • Phone: +90 232 311 10 10 • e-mail: intrec@mail.ege.edu.tr