Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
803002912016HABER İSTİHBARATI VE RAPORLAMAZorunlu236
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu ders, gazetecilikte haber değeri taşıyan bilgiye ulaşmanın klasik ve alternatif yöntemlerini öğretmeyi amaçlamaktadır. Dersin bir diğer amacı, mesleki rekabet ve etik-yasal sınırlar ışığında haberci-kaynak ilişkisini tartışmaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd.Doç. Dr. Gökçen Başaran İnce
Öğrenme Çıktıları
1Haber istihbaratı kavramını bilebilmek
2Bilgiye ulaşmada geleneksel ve alternatif yöntemleri kullanma becerisine sahip olabilmek
3Haber kaynağı ile dengeli bir ilişki konusunda bilgi sahibi olabilmek
4İstihbarat edinirken ilgili yasal-etik sınırlamalardan haberdar olabilmek
5İşlenmemiş enformasyonu ilgi çekici bir haber metnine dönüştürebilmek
Öğrenim Türü
Örgün Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
İstihbarat ve haber kavramları, İstihbarat türleri, Bilgi kaynakları, Yasal, etik ve ekonomi-politik sınırlar, rekabet unsurunun istihbarata etkisi, haber kaynağı ve kaynakla mesafe tartışmaları.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1İstihbarat Kavramı ve Habercilik
2İstihbarat Türleri ve Haber Kaynağı ile Temas
3Resmi ve Gayriresmi Kanallar
4İstihbarat Kaynağı olarak Hukuk ve Güvenlik Birimleri
5Yönlendirilme ve Kötüye Kullanılma
6Çatışmalı Haller ve Habercinin Pozisyonu
7Çifte-Kontrol Mekanizmasını Kullanma
8ARA SINAV
9Fikri Takip Kavramı ve Önemi
10Yazılmamak kaydıyla alınan bilgileri kullanma
11Bir İstihbarat Kaynağı olarak Rakipler ve Meslektaşlar
12Arşivden Etkin Faydalanabilme Yöntemleri
13Enformasyonu Habere Dönüştürme
14Geri Besleme Mekanizmasından Etkin Faydalanma
15Genel Değerlendirme
16Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ders Notları Aslan, Kemal; Haberim Var – Örneklerle Haberin ABC’si, Anahtar Yayınları, Anahtar Kitaplar Yayıncılık, İstanbul, 2003. Yüksel, Erkan&Gürcan, Halil İbrahim; Haber Toplama ve Yazma, Tablet Basın Yayın, Konya, 2005.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
TOPLAM0
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Bütünleme Sınavı111
Derse Katılım1410140
Soru-Yanıt11010
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11717
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11717
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)187
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1   4  
ÖÇ2   4  
ÖÇ3   4  
ÖÇ4    5 
ÖÇ5    5 
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ege University, Bornova - İzmir / TURKEY • Phone: +90 232 311 10 10 • e-mail: intrec@mail.ege.edu.tr