Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
705007872019BATI EDEBİYATI VE FELSEFESİSeçmeli242
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Dersin Amacı
Bu derste Batı Edebiyatı metinleri ile Felsefi Düşünce Tarihi arasındaki parallelikler incelenecek, Edebiyat’ın Felsefesi, gerçeklik, mimesis ve fenomenoloji kavramları ışığında tartışılacaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Batı Edebiyatı ve Felsefe ilişkisi üzerine genel bir bilgi sahibi olmak.
2Batı Edebiyatı metinlerini felsefi kuramlar ışığında incelemek.
3Batı Edebiyatı ve felsefe arasındaki bağlamları mercek altına alarak Edebiyat kuramlarının gelişiminde felsefenin rolünü kavrayabilmek.
4Batı Edebiyat tarihi ve gelişimi süreçlerinde felsefi araçları kullanarak metin analizi ve kavram analizi yürütebilmek.
5Batı Edebiyatı ve felsefesinin kökenlerini sorgulamak.
6Batı Edebiyatı ve felsefesinin İngiliz Edebiyatı üzerindeki etkilerini kavrayabilmek.
Öğrenim Türü
Örgün Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Batı Edebiyatı kanon metinleri ve Felsefe metinleri incelemek, gerçek, gerçeklik, alımlama ve dışavurum süreçleri üzerine analitik tartışmalar yürütmek, Edebiyat ve Felsefe arasındaki bağları ve bağlamları kavrayabilmek.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dersin tanıtımı; kapsamı, önemi ve amaçların tartışılması.Tanışma ve ders içeriğinin incelenmesi
2Edebiyat Nedir? Edebiyat ve Felsefe arasındaki “Çizgiler”Okuma materyallerinin tartışılması ve değerlendirilmesi
3Plato, Aristoteles ve Edebiyatta Mimesis Okuma: Aristoteles, Poetika Tartışma: Edebiyatta Gerçek ve gerçeklikAnlatım, Tartışma, Soru- Cevap, Araştırma
4Sophocles, Tragedya ve “Ötesi” Okuma: Oedipus Rex Tartışma: Kader Özgür İradeye KarşıAnlatım, Tartışma, Soru- Cevap, Araştırma
5St. Augustinus, Bellek ve Zaman Okuma: St. Augustine, İtiraflar Tartışma: Öznel Zaman, Kollektif Zaman ve AnılarAnlatım, Tartışma, Soru- Cevap, Araştırma
6Dante ve Metafiziki Gerçeklik Okuma: Dante, İlahi Komedya Tartışma: Allegori ve Gerçekliğin Doğaüstü “Sınırları”Anlatım, Tartışma, Soru- Cevap, Araştırma
7Dante ve Metafiziki Gerçeklik Okuma: Dante, İlahi Komedya Tartışma: Allegori ve Gerçekliğin Doğaüstü “Sınırları”Anlatım, Tartışma, Soru- Cevap, Araştırma
8Ara sınav
9Edebiyat’ın “Günahları” ve “Sevapları” Okuma: Sir Phillip Sidney, Şiirin Bir Savunması Tartışma: Edebiyat’ın İşlevleriAnlatım, Tartışma, Soru- Cevap, Araştırma
10“Aydınlanma”: Modernite’nin İşlevsel Aygıtları olarak Edebiyat ve Felsefe Okuma: Francis Bacon, Denemeler Tartışma: Edebiyat ve Felsefe’nin “İşlevleri”Anlatım, Tartışma, Soru- Cevap, Araştırma
11Romantikler, Jean-Jacques Rousseau ve Doğa Okuma: William Blake, “Kuzu” ve “Kaplan”, Tartışma: “Yaratan” Özne Doğa’ya Karşı (mı)?Anlatım, Tartışma, Soru- Cevap, Araştırma
12“Fin de Siecle”, Estetizm ve “Dönüşen” Edebiyat Okuma: Oscar Wilde, Dorian Grey’in Portresi Tartışma: Sanat Sanat için midir, Toplum için mi?Anlatım, Tartışma, Soru- Cevap, Araştırma
13Yirminci Yüzyılda Edebiyat ve Dil Felsefesi Okuma: Bernard Shaw, Pygmalion Tartışma: Dil Gerçekliği ne kadar var edebilir?Anlatım, Tartışma, Soru- Cevap, Araştırma
14Yirminci Yüzyılda Edebiyat ve Varoluş Sorunsalı Okuma: Beckett, Murphy Tartışma: Edebiyat, Felsefenin kelimelerle “boyanmış” hali midir?Anlatım, Tartışma, Soru- Cevap, Araştırma
15Dönemin değerlendirilmesiAnlatım, Tartışma, Soru- Cevap, Araştırma
16Final sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
New, Christopher. Philosophy of Literature: An Introduction. London: Routledge, 2001. Schroeder, Severin, Ed. Philosophy of Literature. Oxford: Wiley-Blackwell, 2010. Egginton, William E. A Wrinkle in History: Essays on Literature and Philosophy. Colorado: The Davies Group, 2007.  Hagberg, GarryL., Jost Walter, Eds. A Companion to the Philosophy of Literature. Oxford: Wiley-Blackwell, 2010. Natanson, Maurice. Literature, Philosophy and the Social Sciences: Essays in Existentialism and Phenomenology. The Hague: Martinus Nijhoff, 1962. Auerbach, Erich. Mimesis: The Representation of Reality in Western Literature. Foreword: Edward W. Said. Princeton, N.J: Princeton University Press, 2003. Merleau-Ponty, M. Phenomenology Of Perception. London: Routledge, 1974. Aristoteles, Poetika; St. Augustine, İtiraflar ; Dante, İlahi Komedya; Sir Phillip Sidney, Şiirin Bir Savunması;. Francis Bacon, Denemeler; William Blake, “Kuzu” ve “Kaplan”; Oscar Wilde, Dorian Grey’in Portresi; Bernard Shaw, Pygmalion; Beckett, Murphy
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav11,51,5
Final Sınavı11,51,5
Derse Katılım14228
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma144
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma155
Okuma10220
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)60,0
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10
ÖÇ1          
ÖÇ2          
ÖÇ3          
ÖÇ4          
ÖÇ5          
ÖÇ6          
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ege University, Bornova - İzmir / TURKEY • Phone: +90 232 311 10 10 • e-mail: intrec@mail.ege.edu.tr