Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 801002572010 | TÜRK SİNEMASI | Seçmeli | 2 | 3 | 4 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, diğer popüler ülke sinemaları nedeniyle yeterli derecede tanınmamakta ve irdelenmemekte olan Türk sinemasında, sessiz ve sesli dönem farklılıklarının ele alınması, bu dönemlerde yapım ve gösterim koşullarının özelliklerinin incelenmesi, ilk sinemacıların başarılarının, çalışma ve yapım koşullarının niteliklerinin öğretilmesi, Yeşilçam sinemasının oluşumunun ve özelliklerinin irdelenmesi, toplumsal değişimlerin sinemaya etkisinin incelenmesi, genç sinemacıların filmlerinin incelenmesi ile yapımcı-yönetmen-izleyici ilişkisi içinde geçmiş ve günümüz Türk sinemasının çözümlemesinin yapılmasıdır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Prof. Dr. Lale Kabadayı |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Türk sinemasının işleyişine yönelik genel kültür ve bilgi birikimi edinme. | 2 | Türk sinemasının yapısal özelliklerini, geçmişe ve günümüze yönelik kuramsal ve pratik çözümlemelerle değerlendirebilme. | 3 | Türk sinemasının sanatsal ve estetik değerleri üzerine düşünme, yazma ve yorumlama becerisi kazanma. | 4 | Türk sinemasının irdelenmesi konusunda bireysel ya da grup çalışması içinde niteliksel ve niceliksel analizler uygulayabilme. |
|
Öğrenim Türü |
Örgün Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Türkiye’de ilk sinema gösterimlerinden bu yana geçen dönemde sanatsal ve toplumsal olayların sinemaya etkisi, Türk sinemasında başlangıç yılları, Tiyatrocular Dönemi, Sinemacılar Dönemi, Yeşilçam olgusu, Yeni Sinemacılar ve yıllara göre sinemanın özelliklerinin irdelenmesi. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Türk sinemasının başlangıç yılları. Türkiye’de ilk film gösterimleri ve yabancı etkisi. | | | 2 | İlk sinemacılar ve çalışma ve yapım koşulları. | | | 3 | Türk sinemasında sessiz ve sesli dönem farklılıkları ve bu dönemlerde yapım ve gösterim koşulları. | | | 4 | Türk sinemasında “Tiyatrocular Dönemi”, bu dönemin çalışma sistemi. Örnek filmler ile inceleme. | | | 5 | Türk sinemasında Batı etkisi ve uyarlamalar. Örnek filmlerle inceleme. | | | 6 | Yeşilçam sinemasının oluşumu. Endüstriyel sinema özellikleri. Yapım-dağıtım ilişkisinin yapılanması. Yıldız oyuncuların ortaya çıkışı. Magazin dergisi- sinema ilişkilerinin izleyici oluşumundaki etkisi. | | | 7 | Türk sinemasından “Sinemacılar Kuşağı” ve ulusal sinema-I.Bölüm. Auteur kavramının Türk sinemasına girişi. | | | 8 | Arasınav (Vize) | | | 9 | “Sinemacılar Kuşağı”- II. Bölüm. Auteur sinemacılar ve film dillerinin oluşumu. Filmlerin dünya geneline yayılması ve etkileri. | | | 10 | Örnek film izlenmesi ve içerik değerlendirmesi yapılması. | | | 11 | Yeni Türk Sinemacıları, 1960-1980 yılları arasında toplumsal değişimin Türk sinemasına etkisi. | | | 12 | Türk sinemasında farklı türlerin uygulanması. | | | 13 | 1980-1990 yılları arasında ve sonrasında Türk sinemasında yaklaşımlar. | | | 14 | 2000 sonrasında Türk sineması ve ulusal ve uluslararası başarılar. Ödevlerin değerlendirilmesi. | | | 15 | Ödevlerin değerlendirilmesi ve genel değerlendirme. | | | 16 | Final Sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Ders Kitabı:
Esen, Şükran Kuyucak, Türk Sinemasının Kilometre Taşları, İstanbul, Agora Kitaplığı, 2010..
Yardımcı Kaynaklar:
1) Scognamillo, Giovanni, Türk Sinema Tarihi, İstanbul, Kabalcı Yayınevi, 1998.
2) Abisel, Nilgün, Türk Sineması Üzerine Yazılar, Ankara, Phoenix Yayınevi, 2005.
3) Teksoy, Rekin, Türk Sineması, İstanbul, Oğlak Yayıncılık, 2007.
|
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir. |
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Final Sınavı | 1 | 13 | 13 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Takım/Grup Çalışması | 2 | 5 | 10 |
Proje Hazırlama | 2 | 5 | 10 |
Proje Sunma | 1 | 8 | 8 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 3 | 6 | 18 |
Okuma | 4 | 3 | 12 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | | | | 5 | | 4 | | 5 | | | | | | 5 | 5 | | ÖÇ2 | | | 5 | 5 | | | | 5 | | | | | | 5 | 5 | | ÖÇ3 | | | 5 | 5 | | | | | 4 | | | 4 | 4 | 5 | 5 | | ÖÇ4 | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
 |
|
Ege University, Bornova - İzmir / TURKEY • Phone: +90 232 311 10 10 • e-mail: intrec@mail.ege.edu.tr |