Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
ANT251SPOR FİZYOLOJİSİNDE GÜNCEL KONULARSeçmeli234
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, Spor fizyolojisi alanında yeni bilgi ve uygulamaları kavratmak, aşırı zorlanma (over-reaching), aşırı antrenman (over-training) ve hacim azaltma (taper) gibi (zirve performansı) arttıracak ve tam zamanında gerçekleşmesini sağlayan yöntemleri doğru bir şekilde uygulamayı yaygın hale getirmek. Düşük karbonhidrat depolarıyla antrenman yapmanın ve yüksek karbonhidrat depolarıyla müsabakaya girmenin müsabaka performansını arttırıcı uzun süreli aerobik performansı arttırıcı etkileri; Çocukların da puberte öncesinden başlayarak sakatlanma veya boy kısalığına tehlikesi olmaksızın maksimal kuvveti geliştirme yolları; çocuklarda puberte öncesinde barbell veya dumbbell'lar ile kuvvetlenmesinin, puberte, adolesan dönemlerindeki; Bu katkıların yetişkin sporculuk döneminde ulaşılacak performans düzeyine katkıları; kemik dansitesine ve kas kuvvet dengeleri ve kas kuvvet performansının artışı konularına katkıları irdelenecektir. Ayrıca, yükselti antrenmanlarının (1600-300m) bizzat bu yükselti arasında yapılmasının zararları ve bunun ye yerine yükselti kabinlerinin neden daha iyi bir yükseltiye uyum ve daha iyi performans sağlayacağı son 15 yılda ortaya konulmuş benzeri konular ele alınacaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof.Dr. B. MUZAFFER ÇOLAKOĞLU, Prof.Dr. S. RANA VAROL, Assist. Prof. Dr.M. ZEKİ ÖZKOL, Asst.Prof.Dr. GÜLBİN R.NALÇAKAN
Öğrenme Çıktıları
1Yükseklik fizyolojisi ve yükseklik antrenmanını öğrenebilme,
2Hiperbarik ortamı ve sualtı fizyolojisini kavrayabilme
3Sürantremanı tanımlayabilme,
4Sporda çevresel faktörleri anlayabilme,
5Sporda testler ve sporcu beslenmesini kavrayabilme.
Öğrenim Türü
Örgün Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
-Yükselti antrenmanlarının yeni görünümü -Çocuklarda halter antrenmanı -Dayanıklılık sporcuları için antrenman döneminde KH depolarıyla ilgili yeni stratejiler -Zirveleme stratejileri (aşırı zorlanma+yük"hacim" azaltma -Direnç antrenmanlarında yeni malzemeler (Skuba kyafetleri; Elektro manyetik direnç sistemleri; vb)
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Yükseklikte fiziksel performans ve fizyolojik fonksiyon, metabolik adaptasyonların akut ve kronik tepkileri, hipobarik ortam, hipoksi, irtifada antrenman özellikleri, kan dopingi
2Aşırı antrenman sendromu, kas ve merkezi ağrı kavramı, genel yorgunluk, tükenme, nedenleri, göstergeleri, önlemleri, aşırı zorlanma ve aşırı antrenmanın üstesinden gelmek
3Çevre faktörleri (soğuk ve sıcakta egzersiz, hava kirliliği, sirkadiyen ritim) ve sportif performans etkileri, termoregülasyon, vücut iç ısısı artışı, kaybı ve dengesi, vücut ısısı üretim mekanizması, hipoterminin önlenmesi, soğuk yaralanması, egzersiz önerileri
4Vücut ısı kaybı mekanizması, ısı yaralanması, hiperterminin önlenmesi, egzersiz önerileri
5Hava kirliliği kontaminantları ve organizma üzerindeki etkileri, sirkadiyen ritim ve performansa etkileri, jetlag
6Akut ve kronik egzersize etki eden bayan sporcular, anatomik ve fizyolojik farklılıklar (nöromüsküler, iskelet, enerji, hormon, kardiyovasküler, solunum, metabolik yanıtlar)
7Kadın sporcular üçlüsü (amenore, osteoporoz, yeme bozuklukları), menstruasyon, hamilelik ve egzersiz
8Ara sınav
9Dokuların büyümesi ve gelişimi, fiziksel ve fizyolojik fonksiyonlar (aerobik ve anaerobik güç ve kapasite), sporda başlama zamanı, özel eğitime başlama yaşı ve yüksek performanslı eğitim, çocukluk eğitiminin genel özellikleri
10Çocukluk döneminde güç, hız, dayanıklılık özellikleri, eğitim yöntemleri ve fizyolojik temelleri
11Sporda testler; fiziksel değerlendirme, aerobik güç ve kapasitenin doğrudan ve dolaylı yöntemleri, uygulama ve değerlendirme prensipleri
12Doğrudan ve dolaylı anaerobik güç ve kapasite yöntemleri, uygulama ve değerlendirme esasları
13Sporcu beslenmesi; genel beslenme ilkeleri, temel ve yardımcı besin öğeleri: karbonhidrat, yağ, protein, vitaminler, mineraller, su
14Sporcuların yarışma döneminde beslenmesi, ergojenik yardımcılar, dehidrasyon ve rehidrasyon, protein, yağlar ve karbonhidratların diyet için performansa yardımcı olması
15Dalış fizyolojisi ve sportif performans; hiperbarik ortamın metabolik adaptasyonları, serbest dalış, SCUBA ile dalış ve schnorchel uygulama prensipleri, dekompresyon hastalığı, hipoksi, hiperkapni, boğulma, ısı kaybı
16Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ergen E. Egzersiz Fizyolojisi, Nobel Yayınevi, Ankara, 2002 Sönmez G.T. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi, Ata Ofset Matbaacılık, Bolu, 2002 Akgün N. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi (1. ve 2. cilt), İzmir, 1994 Wilmore J.H, Costill D.L. Physiology of Sport and Exercise, Human Kinetics, USA, 1994 McArdle WD, Katch FI, Katch VL. Exercise Physiology, Lea&Febiger, USA, 1991 Australian Sports Commission (Editor: CJ. Gore), Pysiological Tests for Elite Athletes, Human Kinetics, USA, 2000
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
TOPLAM0
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Bütünleme Sınavı111
Derse Katılım14342
Bireysel Çalışma7321
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma6530
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma6530
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)126
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11
ÖÇ125 12 2 133
ÖÇ2 4  123  24
ÖÇ3 5  323  24
ÖÇ454  424   3
ÖÇ5 4 1344 244
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ege University, Bornova - İzmir / TURKEY • Phone: +90 232 311 10 10 • e-mail: intrec@mail.ege.edu.tr