Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
ANT251SPOR FİZYOLOJİSİNDE GÜNCEL KONULARSeçmeli232
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilere; yükseklik ve su altı fizyolojisinin egzersizle olan ilişkisini kavratmak, sürantrenman ve sporda çevresel faktörleri tanıtmak, kadın ve spor, çocuk ve spor ilişkisini öğretmek, sporda testlerin yeteneğin saptanmasında ve performasın gelişmindeki rolü ile sporcu beslenmesini öğretmektir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof.Dr. B. MUZAFFER ÇOLAKOĞLU, Prof.Dr. S. RANA VAROL, Assist. Prof. Dr.M. ZEKİ ÖZKOL, Asst.Prof.Dr. GÜLBİN R.NALÇAKAN
Öğrenme Çıktıları
1Yükseklik fizyolojisi ve yükseklik antrenmanını öğrenebilme,
2Hiperbarik ortamı ve sualtı fizyolojisini kavrayabilme
3Sürantremanı tanımlayabilme,
4Sporda çevresel faktörleri anlayabilme,
5Sporda testler ve sporcu beslenmesini kavrayabilme.
Öğrenim Türü
Örgün Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği; Yükseklik fizyolojisi, sualtı fizyolojisi, sürantrenman, sporda çevresel faktörler, kadın ve spor, sporda testler, çocuk ve spor ile sporcu beslenmesidir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Yükseklik fizyolojisi ve sportif performans; yüksek irtifanın organizmaya etkileri, hipoksia, sporcularda kısa süreli ve uzun süreli fizyolojik uyum belirtileri, yükseklik antrenmanının özellileri, kan dopingi
2Overtraining (sürantrenman) sendromu; kassal ve merkezi yorgunluk, genel yorgunluk ve bitkinlik kavramları, kısa süreli ve uzun süreli sürantrenman nedenleri, belirtileri, önlenmesi ve giderilmesi
3Sporda çevresel faktörler (sıcak ve soğuk ortam, hava kirliliği ve sirkadiyen ritm) ve sportif performansa etkisi; termoregülasyon, egzersizde ısı kazanım ve kayıp yolları, vücut ısısı düştüğünde devreye giren mekanizmalar, soğuk yaralanmaları, hipotermiyi önleme, soğukta egzersiz için öneriler
4Vücut ısısı arttığında devreye giren mekanizmalar, sıcak yaralanmaları, hipertermiyi önleme, sıcakta egzersiz için öneriler;
5Hava kirliliğine neden olan gazlar ve organizmaya etkileri; sirkadiyen ritmin tanımı, egzersiz performansı ile ilişkisi, jetlag
6Kadın ve spor; kadın sporcuların sportif performansını etkileyen anatomik ve fizyolojik farklılıklar (kas, iskelet, enerji, hormon, dolaşım, kan, solunum),
7Bayan sporcu üçlemesi (amenore, osteoporoz, yeme bozuklukları), menstruasyon ve gebelik dönemi ve egzersiz performansı
8Ara sınav
9Büyüme ve gelişme, fiziksel ve fizyolojik özellikleri (aerobik- anaerobik güç ve kapasite), birçok sportif branş için spora başlama, özel antrenmana başlama ve yüksek performansa ulaşma yaşları, çocukluk dönemi antrenmanlarının genel özellikleri
10Çocukluk döneminde kuvvet, sürat, dayanıklılık antrenmanları ve antrenmanların ilkeleri, öneriler
11Sporda testler; fiziksel ölçüm yöntemleri, aerobik güç ve kapasite testleri, uygulama ve değerlendirme ilkeleri
12Anaerobik güç ve kapasite testleri, uygulama ve değerlendirme ilkeleri
13Sporcu beslenmesi; genel beslenme ilkeleri, temel ve yardımcı besin öğeleri: karbonhidrat, yağ, protein, vitaminler, mineraller, su
14Müsabaka dönemlerinde kullanılan beslenme uygulamaları, ergojenik destekler, sıvı alımı- sıvı kaybı, performansa destek olarak karbonhidrat, yağ, protein
15Dalma fizyolojisi ve sportif performans; hiperbarik ortamın organizmaya etkileri, serbest dalış, şnorkel ile ve scuba ile dalmanın özellileri ve dalış ilkeleri, dekompresyon hastalığı, hipoksia ve hiperkapni, boğulma ve ısı kaybı
16Final sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Günay M, Cicioğlu İ. Spor Fizyolojisi, Gazi Kitabevi, Ankara, 2001 Ergen E. Egzersiz Fizyolojisi, Nobel Yayınevi, Ankara, 2002 Sönmez G.T. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi, Ata Ofset Matbaacılık, Bolu, 2002 Akgün N. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi (1. ve 2. cilt), İzmir, 1994 Wilmore J.H, Costill D.L. Physiology of Sport and Exercise, Human Kinetics, USA, 1994 McArdle WD, Katch FI, Katch VL. Exercise Physiology, Lea&Febiger, USA, 1991 Australian Sports Commission (Editor: CJ. Gore), Pysiological Tests for Elite Athletes, Human Kinetics, USA, 2000
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Bütünleme Sınavı000
Derse Katılım14228
Bireysel Çalışma7214
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma616
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma616
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)56
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11
ÖÇ1           
ÖÇ2           
ÖÇ3           
ÖÇ4           
ÖÇ5           
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ege University, Bornova - İzmir / TURKEY • Phone: +90 232 311 10 10 • e-mail: intrec@mail.ege.edu.tr