Description of Individual Course Units
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
9206035092013Musical Sociology IElective115
Level of Course Unit
Second Cycle
Objectives of the Course
The purpose of this course, as an expression of social and cultural, the music, get the understanding of the relationship between music and society.
Name of Lecturer(s)
Doç. Dr. İlhan ERSOY
Learning Outcomes
11. Müzik Sosyolojisi bağlamında literatürü tanıyabilme,
22. Müziği yönlendiren ve biçimlendiren toplumsal dinamikleri tanıma ve tanımlayabilme
33. Müziğin diğer bilim ve sanat dalları ile ilişkisini kurabilme,
44. Müziksel problemleri ortaya koyabilme ve ortaya konulan müziksel problemleri çözebilme
Mode of Delivery
Face to Face
Prerequisites and co-requisities
None
Recommended Optional Programme Components
None
Course Contents
Without ignoring the social structure, analytical and systematic handling of the phenomenon of music.
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1Course Description: Scope, Rationale, Significance, Rules and Requirements
2Concepts and Methods
3Music and Science
4Socio-Cultural System
5Types of community
6Social Organization and System Concepts
7Traditional Society and Modern Society
8MIDTERM
9Music and Socialization
10Social Theory and Music
11Music Events and Complexes
12Music Events and Social Roles
13Role of Musician
14Music and Ritual
15Expressed Culture as Music
16FINAL EXAM
Recommended or Required Reading
1. Kaemmer, John E. (1993) Music in Human Life: Antropological Perspectives on Music, Austin, University of Texas Press 2. Günay, Edip (2006) Müzik Sosyolojisi, Bağlam Yayıncılık, Ankara. 3. Armağan, İbrahim (1992) Sanat Toplumbilimi, İzmir, İleri Kitabevi. 4. Özbek, Meral (1991) Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, İletişim Yay. 5. Erol, Ayhan (2002) Popüler Müziği Anlamak. Bağlam Yayınları. 6. Erol, Ayhan (2009) Müzik Üzerine Düşünmek. Bağlam Yay. 7. Kaplan, Ayten (2005). Kültürel Müzikoloji. İstanbul: Bağlam Yayıncılık. 8. Stokes, Martin (1998) Türkiye’de Arabesk Olayı, İletişim Yayınları 9. Rowe, David (1996) Popüler Kültürler (çev. Mehmet Küçük) Ayrıntı Yay. 10. Işık, Caner-Erol, Nuran (2002) Arabeskin Anlam Dünyası. Bağlam Yayınları. 11. Storey, John (2000) Popüler Kültür Çalışmaları. (çev. K. Karaşahin) Babil Yay. 12. Oktay, Ahmet (1993), Türkiye’de Popüler Kültür, Yapı Kredi Yayınları 13. Hebdige, Dick (1988) Gençlik ve Altkültürleri, İletişim Yayınları 14. Özer, Yetkin (1997) Bilim Perspektifinde Müzik. Dokuz Eylül Yayınları. 15. Özer, Yetkin (2002) Müzik Etnografisi. Dokuz Eylül Yayınları
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
SUM0
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
SUM0
SUM0
Language of Instruction
Turkish
Work Placement(s)
None
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Midterm Examination122
Final Examination122
Attending Lectures14228
Self Study14228
Individual Study for Mid term Examination5315
Individual Study for Final Examination6318
Reading14228
TOTAL WORKLOAD (hours)121
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
PO
7
PO
8
PO
9
PO
10
LO123221 4232
LO2213 2 3533
LO3233 3 4335
LO4125 4 3223
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High
 
Ege University, Bornova - İzmir / TURKEY • Phone: +90 232 311 10 10 • e-mail: intrec@mail.ege.edu.tr