Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
9105056252011İleri Betimleme TeknikleriSeçmeli118
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Amacı
Bu dersin amacı üç boyutlu bilgisayar grafiklerinde kullanılan ışıklandırma, gölgelendirme ve kaplama gibi betimleme (rendering) tekniklerini tanımak ve üzerilerinde proje geliştirmektir. Bu amaçla işlemci ve grafik donanım programlamaları, ‘shading’ dilleri incelenecektir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Asst.Prof. Dr.Cengiz Güngör
Öğrenme Çıktıları
1Bilgisayar grafiklerinde kullanılan matematiksel temelleri kavrayabilme ve bunları bilgisayar grafiklerinde kullanabilme.
2OpenGL veya DirectX ile OGRE üzerinde grafik programlama yapabilme.
3Grafik amaçlı donanımı kullanabilme.
4Grafiksel objeleri bilgisayar grafiklerinde kullanabilme.
5HLSL gibi ‘shader’ dillerini grafik programlamada kullanabilme .
6İki boyutlu ve üç boyutlu gösterimi kavrayabilme ve bunu grafik programlamada kullanabilme.
7Grafiksel objelerin ışıklandırılmasını kavrayabilme ve bunu bilgisayar grafiklerinde uygulayabilme.
8Kaplama ve çevresel görüntüyü objelere düşürmeyi kavrayabilme ve bunları bilgisayar grafiklerinde kullanabilme.
9Gelişmiş aydınlanma tekniklerinin fiziksel temlellerini ve hesaplamalarının programlanmasını kavrayabilme.
10Gölgelendirme yöntemlerini kullanabilme.
Öğrenim Türü
Örgün Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
C veya C++ programlama dili bilgisi gerekmektedir. Veri yapıları (işaretçiler, listeler ve hafıza tahsisleri) bilgisi gerekmektedir. Temel lineer cebir, geometri ve hesaplama bilgisi gerekmektedir.
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Bilgisayar grafiklerinin temel ve gelişmiş temelleri. Grafik çizek için kullanılan temel matematik bilgisi. Vektörler ve matrislerin kullanımı. OpenGL, DirectX ve OGRE ile grafik programlama. Dönüşümler ve koordinate sistemleri. Aydınlanma, tampon bellekler ve kaplama. Kapsayan hacimlerle çarpışma testleri ve oyunlarda kullanılan temel fizik kuralları. OGRE ve HLSL kullanılarak CPU ve GPU programlama. Kaplamalar ve çevre görüntünün objeye düşürtülmesi. Aydınlanma modelleri, ‘normal mapping’ tekniği, gölgelendirme ve çevresel aydınlanma teknikleri.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Matematiksel Temeller
2C++ ve STL kullanımı, DönüşümlerDönüşüm ödevi
3Koordinat sistemleri, temel yapılar ve RenderMonkey kullanımı RenderMonkey üzerinde geliştirme ödevi
4Görüntüleme ve yansıtmalar, temel objler
5Kapsayan hacim ve çarpışma tesleriÇarpışma testi ödevi
6Uzaysal veri yapıları ve sahne çizgeleri
7CPU ve GPU programlamaGPU üzerinde uygulama ödevi
8OpenGL/Directx ve OGRE programlamaOGRE üzerinde uygulama ödevi
9Rasterizasyon, Antialiasing ve HLSLHLSL üzerinde uygulama ödevi
10Kaplamalar ve çevresel görüntüKaplamalar üzerine ödev
11Aydınlanma ve Normal mappingAydınlanma ödevi
12Gölgelendirme
13Çevresel aydınlanma ve ‘defered shading’Çevresel aydınlanma ödevi
14Özet ve Proje sunumları
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
DERS KİTAPLARI: 1. Hearn, D. D. , Baker, M. P., Computer Graphics with OpenGL, 3rd edition, Prentice Hall, 2003. 2. Gözcü, Ş, Opengl ve Glut ile Oyun Programcılığına Giriş, Şeçkin Yayıncılık, 2006. 3. Çetin, A, Bilgisayar Grafikleri, Grafik Programlama, Şeçkin Yayıncılık, 2003. YARDIMCI KİTAPLAR: 1. Angel, E, Interactive Computer Graphics: A Top-down Approach Using OpenGL, 4th edition, Addison Wesley, 2005. 2. Shreiner, D., The Khronos OpenGL ARB Working Group, OpenGL Programming Guide: The Official Guide to Learning OpenGL, 7th edition, Addison-Wesley Professional, 2009. 3. Foley, J.D., van Dam, A., Hughes, J.F., Feiner, S.K., Computer Graphics: Principles and Practice, 2nd edition, Addison Wesley, 1990.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
TOPLAM0
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım14342
Proje Hazırlama14040
Proje Sunma166
Okuma11777
Ev Ödevi9763
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)228
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24
ÖÇ155             4       4
ÖÇ255   3 3 4    54 3     2
ÖÇ355   4 3               1
ÖÇ455   3 3       3       3
ÖÇ555     3               5
ÖÇ655   3 3       2       5
ÖÇ755   3 3       2        
ÖÇ855   4 3       2        
ÖÇ955   4 3       4       4
ÖÇ1055       4     3 2     3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ege University, Bornova - İzmir / TURKEY • Phone: +90 232 311 10 10 • e-mail: intrec@mail.ege.edu.tr