Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
9205036161982Mani ve Süryani MetinleriSeçmeli244
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Amacı
Eski Türkçe dönemindeki Mani ve Süryani metinlerini içerikleriyle tanıtmak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof.Dr. Zeki KAYMAZ
Öğrenme Çıktıları
1Türk Dilinin Eski Türkçe yazılı devrini tanıyabilme
2Eski Türk Kağanlığı devrinin sosyal, siyasi ve kültürel özelliklerini tanıyabilme
3Eski Türk runik yazılarını öğrenmeye istekli oluş,
4Mani ve Süryani yazısının kökenini kavrayabilme,
5Mani ve Süryani yazısının tarihi gelişimini açıklayabilme
6Mani ve Süryani yazısı hakkındaki kaynakları sıralayabilme
7Mani ve Süryani harfli metinlerden parçalar okuyabilme
8Mani ve Süryani haflariyla yazılmış eski Türkçe metinlerin fonetik özelliklerini tanıyabilme
9Mani ve Süryani haflariyla yazılmış eski Türkçe metinlerin morfolojik özelliklerini tanıyabilme
10Mani ve Süryani harfleriyle yazılmış metinleri Türkiye Türkçesine aktarabilme
11Mani ve Süryani metinlerinin dil özelliklerini dikkate alarak çözümlemeler yapabilm
Öğrenim Türü
Örgün Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Eski Türkçe devresi içerisinde kullanılan Mani ve Süryani yazısının özellikleri, bu yazılarla yazılmış Türkçe metinler tarandıktan sonra, metin okuma uygulamaları yapılacaktır.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Tanışma – Dersin Gerekçesi, Önemi – Dersin Kural ve Gerekleri
2Eski Türkçe devri, devrin genel özellikleri Anlatım
3Eski Türk runik harfleri, anıtlar, anıtları okuma çalışmalarıAnlatım
4Eski Türklerin kullandıkları alfabeler Göktürk Yazısı, Mani ve Süryani yazısı a. Mani ve Süryani yazısının kökeni b. Mani ve Süryani yazısının yayılma sahası c. Mani ve Süryani yazısıyla ilgili literatur Anlatım
5Mani ve Süryani harflerini tanıma, okuma ve yazma çalışması Anlatım ve metin analizi
6Mani ve Süryani metinlerinin dil özellikleri a. fonetik özellikler Anlatım
7b. morfolojik özelliklerine girişAnlatım
8Ara sınav
9c. Yapım Ekleri ve metinlerden alıştırmalarAnlatım ve metin analizi
10d. Çekim Ekleri e. İsimlerde çokluk ve iyelik Anlatım ve metin analizi
11f. Hal Ekleri ve metinlerden alıştırmalarAnlatım ve metin analizi
12g. Fiil çekimi- şahıs ve zaman kategorisiAnlatım ve metin analizi
13h. Kelime türleri Anlatım ve metin analizi
14ı. Metinler üzerinde alıştırmalar, aktarma ve kelime tahiliMetin analizi
15i. Metinler üzerinde alıştırmalar, aktarma ve kelime tahiliMetin analizi
16Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
S. Himran (Çev.), Huastuanift, Ankara 1941. Ahmet Caferoğlu, Eski Uygur Türkçesi Sözlüğü, İstanbul 1968.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
TOPLAM0
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım14342
Rapor Hazırlama515
Rapor Sunma122
Bireysel Çalışma10110
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma10330
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma717
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma20120
Okuma15230
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)150
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26
ÖÇ1                          
ÖÇ2                          
ÖÇ3                          
ÖÇ4                          
ÖÇ5                          
ÖÇ6                          
ÖÇ7                          
ÖÇ8                          
ÖÇ9                          
ÖÇ10                          
ÖÇ11                          
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Ege University, Bornova - İzmir / TURKEY • Phone: +90 232 311 10 10 • e-mail: intrec@mail.ege.edu.tr